söndag 4 januari 2015

Vad jag önskar ur gamingvärlden under 2015

När ett år är till ända brukar man lägga upp nyårslöften inför kommande år, eller resumera det gånga. Men jag väljer en annan vinkel och lägger upp mina tre största önskningar inför nästa års spelutvecklning. Det handlar såklart om gaming och vad jag tycker spelföretag, politiken och communityt ska utvecklas till under nästa år.

Önskning nummer 1: En DLC till Grand Theft Auto (with a twist!)


Vissa skriverier hävdar att GTA V var 2014:s bästa spel. För mig var det 2013 års bästa. Det är listigt det där med att släppa till olika plattformar vid olika tider (PS3 2013, PS4, 2014 och PC 2015), att spela lika stort på reklamkampanjerna och på hypen och sälja ungefär lika många spel till trots att det är samma produkt.

Jag väntade i vad som kändes som en evighet på det här spelet. När de första konceptbilderna till det kom blev jag som en unge på julafton:


Se! Två kvinnor! Hade det funnits ett bechdeltest för bilder hade den här tagit alla poäng (tänk er att få veta storyn bakom den!). Men när spelet kom suddades lyckan över den fantastiska världen och spelkvalitén ut rätt omedelbart av den våta filt som är rockstars misogyni. Tre grova män-män spelar huvudkaraktärerna, och jag blir så uttråkad av deras grisighet, manlighet och hyperpatrialkala uppsyn att jag närmast utan intresse skiftar mellan karaktärerna och glömmer deras namn.

Thomas Arnroth, tror jag, beskriver det som att satiren Rockstar gjort sig känd för, är obefintlig när det rör sig om kvinnor och sex. När allt annat i spelet är skojsamt, satiriskt och överdrivet är sexet precis lika tacky och "sanningsenligt" som vilken p-rulle som helst. Otäckt.

Därför är min första önskan inför 2015 ett DLC till GTA V. Med en, två eller tre kvinnor i huvudrollerna. Konceptbilderna visar att Rockstar kan föreställa sig och illustrera starka kvinnokaraktärer och Los Santos hade varit perfekt för det.

Jag hade definitivt stått först i kön. Fler kvinnor hade spelat det. Rockstar hade blivit hyllade av alla genusmedvetna spelrecensenter, och låt oss erkänna detta - även de mest #gamergate-sura tonåringarna hade spelat det. (Du hörde det här först).

Önskning nummer 2: Ett frihandelsavtal mellan USA och Europeiska unionen

Det kanske är lite otydligt för den oinvigde vad detta skulle innebära för spelindustrin, men faktum är att den europeiska unionens medborgare har dragit nitlotten när det kommer till kostnader för spel och spelkonsoler. Här är anledningen:

Bild: PS4, Elgiganten 4/1 2014


Bild: PS4, Best Buy 4/1 2014

Trots amerikanska skattetillägg, är hård- och mjukvara mycket dyrare i Europa än i USA. Ett frihandelsavtal hade med största sannolikhet utraderat stora delar av skillnaden i priset på de båda kontinenterna. (Idag ligger dollarn på 7,9 sek/dollar - det var värre i November).

Därför är en av mina största önskningar under 2015 att frihandelsavtalet mellan USA och EU blir ett faktum och att marknaden gör sitt jobb. För min spelglädje och för min plånbok.

Önskning nummer 3: Att appmarknaden får det erkännande den förtjänar

(Bild: Walking dead, episode 1, Telltale games, tillgängligt på appstore)

Hur många av oss tycker att mobilspel inte egentligen är riktiga spel? Nästan alla tror jag. Och det är oerhört oförtjänt. I takt med att skärmarna blir större och att marknaden växer dyker det upp fler och bättre mobilspel. Och då pratar jag inte bara om dela-hysteriska Kings spel, utan om indieutvecklade peka-och-klickaspel, äventyrsspel och stora onlinecommunitys. spel som vi annars spelat på datorn.

Pengarna i branschen växer, företagen växer och indie kanske inte är så indie längre men det borde vara ett hyllat fenomen bland fler än nya causals. Appspelen brottar sig in i nya kundsegment (äldre och kvinnor) och vinner ständigt nya segrar (omsättningsmål och nyanställningar). Det borde vara fantastiskt för även de mer inbitna och traditionella spelarna, som tycker att konsolspelen kanske blivit för dyra (se önskning nummer 2) och som vill köpa tre timmars spelglädje, mystik och äventyr för 24.99 i appstore eller på google play.

Bild: Machinarium, hyllat peka-och-klickaspel, tillgängligt i din telefon, alltid.

Och så min favorit hittills, lägg till mig i din kompislista (användarnamn: framo) så kan vi tävla tillsammans:
                               
Bild: Ticket to ride för android, Days of wonder

Ett sådant 2015 hade varit fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar